Hvordan funde den gode ideen?

Prospera donerer kompetanse og kapasitet til sosiale entreprenører via pro bono-prosjekter. Vi gir juridisk hjelp, hjelp til å finne forretningsmodell, rekruttering, budsjettering, til å lage brosjyrer, kampanjer og så videre. Torsdag 21. mai samlet vi en stor og variert gjeng sosiale entreprenører med det mål å lære om hvordan man skaffer funding til sine gode formål. Enten det gjelder, fundraising, salg, partnerskap eller å søke om midler fra stiftelser eller det offentlige.

Christian Tollefsen fra Gjensidigestiftelsen pekte på hvilke grunnleggende valg man burde ta før man går i gang med å søke stiftelser om penger. Det er ikke alltid gitt hvilken organisasjonsform man burde velge som juridisk ramme for sin idé. Og valget man gjør får konsekvenser for hvordan man kan hente inn penger og hvordan disse kan forvaltes.  Prospera har donert flere prosjekter for å hjelpe sosiale entreprenører med nettopp dette spørsmålet. Flere aktører har også fått hjelp til å utvikle vedtekter og til gjennmføringen av selve etableringen.

Kristin Zachariassen er leder for Sykehusklovnene og startet på scratch med kun henne selv i administrasjonen. På startstreken hadde hun kun midler til egen stilling i knappe 10 måneder. Nå består Sykehusklovnenes administrasjon av fem ansatte og kan vise til økt omsentning på fem år fra 1,5 til 6,5 mill.

Eivin Sundal leder UngNorge og har også på kort tid jobbet opp UngNorge som en nasjonal innsats for barnevernsbarn. Eivinds måte å jobbe på ovenfor næringslivet handler om å utvikle partnerskap – og en involvering av partnerne inn i prosjektet mange sosiale entreprenører drømmer om å få til. Her jobber klesgiganter, politiet, Redningsselskapet og kreative krefter sammen – resultatet er betydelig økt synlighet for alle parter.

  • Hvordan funde den gode ideen?
    Hvordan drive funding som sosial entreprenør?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
  • Hvordan funde den gode ideen?
    Hvordan drive funding som sosial entreprenør?
  • Hvordan funde den gode ideen?
    Christian Tollefsen, Gjensidigestiftelsen: Det finnes mange organisasjonsformer som er aktuelle for sosiale entreprenøerer. Hvilken du ender opp med får konsekvenser for hvordan du bør fundraise.
  • Hvordan funde den gode ideen?
    Christian Tollefsen, Gjensidigestiftelsen: Ikke begynn søknadsprosessen dagen før fristen. Om mulig, ta et møte med representanter for tildelingen for å få tips til utforming av søknad og hva tildeler ser etter spesielt.
  • Hvordan funde den gode ideen?
    Christian Tollefsen, Gjensidigestiftelsen: Selv vom alt haster som sosial entreprenør, og man helst skulle hatt penger i går, så må man lage en strategi for langsiktig funding også. Det er selvfølgelig vanskelig når man er på startstreken, men det er også svært viktig for bærekraftheten.
  • Hvordan funde den gode ideen?
    Krisitin Zachariassen, Sykehusklovnene: Personal fundraising. Når det kun er deg det står og faller på må man utnytte alle de triksene man kan kan knyttet til personal fundraising.
  • Hvordan funde den gode ideen?
    Krisitin Zachariassen, Sykehusklovnene: Du må kunne bruke fortellingen din. Tro 100% på den ellers blir du gjennomskuet og faller igjennom. —Og begynn i dag!
  • Hvordan funde den gode ideen?
    Eivin Sundal, UngNorge: Gå til toppen. Ikke kast bort tiden på aktører som ikke har beslutningsmyndighet. Da får du svaret: “Vi har ikke plass på årets budsjett.”
  • Hvordan funde den gode ideen?
    Eivin Sundal, UngNorge: Ta kontakt, salg er gøy!
 

Tips til fundraising:

– jobb med synlighet – tro 100% på ideen – start langt tid i forveien før du skal søke om penger, ta et møte, muntlig presentasjon er key – vær profesjonell, men ikke vent til presentasjonen er perfeksjonert, du må ut og du må ut nå – synlighet kan være like verdifullt som penger – lag partnerskap med flere involverte aktører – oppsalg med koninuerlige forpliktelser og engasjement – fundraising er en livsstil!