Prospera gir bort kompetanse gratis. Dette er en ressursside der du kan finne verktøy vi benytter i våre pro bono-prosjekter.
Last ned hele verktøykassen (pdf)
Business Model Canvas
Kundereise
Behovsanalyse
Brukertesting testkort
Brukertesting digitalt
HKV
Tjenestedesign
MVP analyse
Value Proposition
Produktutvikling
Intervjuguide
BarCamp
Workshop
Hypotesedrevet innovasjon
Frivillighetsreise
Kapasitet med pro bono
Visjon, misjon, verdier
Segmentering
Business Case
Business Model Canvas
Faktormodell
Partner/sponsorstrategi
Merverdiavgift
Inntektskilder
Break even
Salgstrakt
Interessentanalyse
Evaluering
Salgspresentasjon
Salgstrakt
Årshjul
Styringspyramide
Lean
Ansvarsmatrise
Kompetanseprofiler for styret
GO-NOGO
Value proposition
Workshop: Lightning Decision Jam
SMARTE mål
Evaluering
SWOT analyse
GAP analyse
Workshop: Lightning Decision Jam
Business Model Canvas
Value proposition
Visjon, misjon, verdier
Evaluering
Workshop

Slik finner du ideer til inntektskilder for virksomheten
Inntektsmodeller er en oversikt over ulike finansieringsmuligheter for en ideell virksomhet. Her kan man finne ideer og tips til hvordan man skaffer inntekter til å finansiere virksomheten.

Slik lager du Value Proposition Canvas
Value Proposition Canvas hjelper deg til å forstå dine kunder, sette deres behov i fokus og sørge for at ditt produkt eller tjeneste gjør hverdagen til dine kunder enklere.

Slik gjør du en behovsanalyse
Behovsanalysen avdekker viktige oppgaver, behov og utfordringer kunden din har innenfor et område du har gjort kartlagt gjennom et innsiktsarbeidet.

Slik gjennomfører du en Lightning Decision Jam
Denne workshopmetoden lar deg komme raskt i gang med å identifisere og definere utfordringer og komme fram til konkrete løsninger.

Veileder for flere seniorer til frivillig arbeid
I Oslo er det flere enn 23.000 personer over 55 år som er positivt innstilt på å bli med i frivillig arbeid. Et Prospera-team har jobbet frem en veileder for å tilgjengeliggjøre frivilligheten for flere.

Slik lager man en MVP
«Minimal Viable Product» (MVP) som på norsk kan oversettes til «minste brukbare produkt», er et virkemiddel som med tiden er blitt viktig i entreprenørvirksomheter og forretningsutvikling.

Slik lager du en salgspresentasjon
Salgspresentasjoner skal skape tillit og engasjement. Den skal gjerne oppnå et forpliktende samarbeid om din idé. Selv om man ønsker å utvikle en ideell innsats – må man kunne selge for å lykkes. Ha derfor alltid med en god selgende presentasjon i møter med potensielle samarbeidspartnere.

Slik lager du Business Model Canvas
Business Model Canvas er en mal for å utvikle nye eller dokumentere eksisterende forretningsmodeller. Det er et visuelt diagram som beskriver verdiforslag, infrastruktur, kunder og økonomi til en virksomhet eller ett produkt. Modellen er mye brukt i Norge og er blant annet anbefalt av Innovasjon Norge.

Slik utvikler du en merkevare
Det er naturligvis flere måter å utvikle en merkevare på. Googles Brand Sprint er blitt veldig populær, og er en svært effektiv måte å få til dette på. Her er en alternativ tilnærming som et av Prosperas team benyttet da de bisto i å utvikle merkevaren BUA.

Slik gjennomfører du en kundereise
Kundereisen er en kronologisk og visuell fremstilling av en kundes eller brukers opplevelser i møte med et selskap, en konkret tjeneste eller et produkt (både fysiske og digitale) på tvers av kanaler (fysiske møter, epost, nettsider, sosiale medier, telefonsamtaler etcetera).

Slik gjennomfører du en gap-analyse
En gap-analyse er et verktøy som undersøker avstanden mellom dagens og fremtidens situasjon.

Slik gjennomfører du en SWOT-analyse
En SWOT-analyse er en metode for å identifisere en organisasjons styrker og svakheter, samt muligheter og utfordringer i markedet.

Slik får du flere frivillige
Frivillige organisasjoner kan bruke dette verktøyet til å øke rekruttering og beholde frivillige gjennom å øke kvaliteten på den frivillige opplevelsen.

Slik skapes kapasitet med kompetansebasert frivillighet
Kompetansebasert frivillighet eller pro bono betyr at personer gir sin tid og sin fagkompetanse, helt gratis – til et godt formål. Kompetansebasert frivillighet er gratis for ideelle organisasjoner, men det betyr det ikke at det ikke koster noe. Her vil du finne gode råd til hvordan du skaper verdi for din organisasjon ved hjelp av kompetansebasert frivillighet.

Slik lager du en interessentanalyse
Interessenter er personer, grupper eller organisasjoner som kan påvirke, vil bli påvirket av, eller oppfatter at de vil bli påvirket av prosjektets gjennomføring eller resultater.

Slik lager du vedtekter
Vedtekter er en form for avtale om hvordan organisasjonen skal drives. Når du skal registrere et selskap skal vedtekter være med som vedlegg.

Slik planlegger du ditt markeds- og salgsarbeid
En salgstrakt er en systematisk, iverksatt plan for å identifisere – tiltrekke – engasjere – samhandle – ivareta kunder.

Slik bruker du tiden mer effektivt med Lean
Lean er en metode, tankesett, filosofi som handler om å optimalisere prosesser gjennom kontinuerlig forbedring. Lean-tankesettet kan hjelpe organisasjoner med å bruke mer tid på det som skaper verdi og mindre på sløsing.

Slik lager du et årshjul
Et årshjul er et nyttig planleggingsverktøy som gir oversikt over viktige frister/mål/milepæler dere måtte ha gjennom året.

Slik lager man visjon, misjon og verdier
Visjon, misjon og verdier er fundamentet en virksomhet bygges på. Et godt fundament er viktig for at alle i organisasjonen er enige om formål, hvorfor man gjør det man gjør, og langsiktige mål, slik at alle i organisasjonen vet å trekke i samme retning.

Slik tas gode beslutninger i en organisasjon
Go/No go-analyse hjelper organisasjoner med å ta gode beslutninger som skaper verdi for organisasjonen.

Slik tar du med deg det beste fra Lean StartUp
Lean StartUp er en metode for å bygge en virksomhet smidig fra ide til marked. Med smidig så mener vi å jobbe raskt med konkrete, små tiltak, som gjør at vi hele tiden kan Iære og justere.

Slik jobber du med en faktormodell
Faktormodell er en modell for prising av utleie av personell, og som sikrer at du tjener penger på utleid personell. Modellen tar utgangspunkt i lønnen til den ansatte som ganges med en faktor og resultatet av dette gir din kostpris.

Slik lager man en styringspyramide
Styringspyramiden er et verktøy som brukes for å oppsummere og visuelt fremlegge en bedrift sin strategi. Pyramiden er delt inn i: samfunnsoppdrag, visjon,hovedmål,hovedstrategier og verdigrunnlag. Til sammen vil disse fem feltene oppsummere en bedrift sin strategi.

Slik finner du innovative løsninger med HKV
Ved å bruke en kreativ tilnærming kalt “Hvordan Kan vi” er det enkelt å omformulere temaer og utsagn slik at du lettere kan finne innovative løsninger på problemstillinger og utfordringer.

Slik segmenterer du og hvorfor
https://prosperastiftelsen.no/slik-segmenterer-du-og-hvorfor/

Slik lager du en intervjuguide
Intervjuguide er en plan over hvilke spørsmål som skal stilles i et intervju. En intervjuguide gir god struktur på intervjuet, og sikrer at du får data som best mulig svarer på problemstillingen.

Slik lager du Personas
Personas er en fiktiv personbeskrivelse av en typisk kunde i din målgruppe. For å skape en god tjeneste er det viktig å ha detaljert kjennskap til brukerne som skal benytte tjenesten. For å klare dette trenger du ett verktøy som gir god forståelse om hvem brukerne er, og hvordan du kan og bør kommunisere med dem. Personas kan hjelpe deg med nettopp det.

Slik brukes grunnleggende produktutviklingsprinsipper
Det er mange ulike måter man kan utvikle produkter på. I denne artikkelen gjennomgår vi grunnleggende produktutviklingsverktøy for å komme på en ide, og hvordan videreutvikle denne til et produkt. Produktutvikling er en kontinuerlig prosess.

Slik gjennomfører du en enkel brukertest
Når du har gjennomført testen og fått noen tilbakemeldinger/resultater, bruker du det til å forbedre tjenesten eller produktet ditt sånn at det enda bedre treffer kunden/brukeren din. Så kan du gjøre en ny test. På den måten vil du få en kontinuerlig utvikling.

Slik gjennomfører du en enkel digital brukertest
Vi gjennomfører en brukertesting for å finne ut hva kundene dine egentlig tenker om en tjeneste eller et produkt. Det kan for eksempel være en nettside, en app eller noe mer konkret som et påmeldingsskjema.

Slik mestrer du tjenestedesign
Tjenestedesignmetodikk setter brukeren og menneskenes opplevelse i sentrum og ser løsningene fra deres perspektiv. Forståelse for brukerne og deres behov er avgjørende for å utforme gode tjenester.

Slik analyserer du om dine inntekter og kostnader er i balanse
Break-even analyse er et verktøy som brukes til å beregne når inntektene er tilstrekkelige til å dekke kostnadene, det vil si hvor mye inntekter du må ha for å kunne betale kostnadene. Verktøyet kan brukes for å regne på hele virksomheten eller på et enkeltstående prosjekt, arrangement e.l.

Slik vurderer du skatteplikt og merverdiavgift
«Vurdering av skatteplikt og merverdiavgift» er et verktøy som kort forklarer skatt og merverdiavgift.

Slik lager du stiftelsesdokument
«Stiftelsesdokument» er et juridisk dokument som benyttes som avtale mellom parter og som brukes opp mot offentlige registre for å oppnå de rettigheter og plikter den enheten man stifter skal ha.

Slik gjennomfører du en brand sprint
En brand sprint er en metode for å definere identiteten til en organisasjon, et merke eller tjeneste.

Slik lager du en merkevareplattform
En merkevareplattform er en enkel og strukturert fremstilling av virksomhetens identitet som viser hvordan virksomheten fremstår for omverdenen.

Slik lager du personas i en workshop
Denne workshopmetoden hjelper deg å utvikle personas, slik at du kan få bedre forståelse for målgruppen eller brukerne dine.

Slik jobber du med partner/sponsorstrategi
Partnerstrategi er et verktøy som hjelper deg i arbeidet med å få på plass en eller flere partnere/sponsorer. Artikkelen omhandler hvem, hva, hvorfor, og hvordan du kan gå frem.

Slik lager du BarCamp
BarCamp er en metodikk som tilhører den såkalte Unconference-tradisjonen. Tradisjonen ble skapt av et ønske om raskere utviklingsfart i organisasjoner og en tro på at reell kompetanse og innovasjonskraft ligger i en organisasjons bredde, ikke på toppen.

Slik setter du SMARTe mål for din virksomhet
Når visjon og misjon for virksomheten er definert er det viktig å formulere noen gode mål. Mål er viktige skritt på veien mot å nå visjonen og oppfylle virksomhetens misjon. En metode som ofte brukes for å sette gode mål er SMART. SMART er et akronym (forkortelse) for: Spesifikt – Målbart – Attraktivt – Realistisk – Tidsbestemt.

Slik evalueres effekten av et prosjekt
Det å evaluere et prosjekt, handler om å få en tilbakemelding på et gjennomført prosjekt. Det er en måte å vise hva man oppnådde med prosjektet, hva man har lært og erfaringer man dannet seg underveis. Det er vanlig å oppsummere en evaluering av et prosjekt i en sluttrapport, som leveres til ledelsen/oppdragsgiver.

Slik lager man et Business Case
Et Business case gir bedriften en detaljert oversikt over alle kostnader, inntekter, og utgifter knyttet til et prosjekt.

Slik bestemmer du organisasjonsform
Det finnes ulike typer organisasjonsformer du kan velge når du starter en innsats. Her finner du hjelp til å finne riktig alternativ.

Slik skaper du nye muligheter med LHM
Innovasjon kan være å lage 1) helt nye løsninger på kjente problemer, 2) å endre prosesser i en organisasjon eller 3) å sette sammen eksisterende produkter eller tjenester på en ny måte. Prosessen som beskrives her vil produsere mange nye ideer knyttet til ditt produkt, eller organisasjon, knyttet til direkte observasjoner man gjør av kundene.

Slik sikrer du god ansvarsfordeling
En ansvarsmatrise hjelper med å tydeliggjøre hvem som har ansvar for de ulike oppgavene som utføres i en organisasjon. Verktøyet kan brukes av alle organisasjoner som ønsker mer effektiv samhandling og en tydelig ansvarsfordeling.

Slik lager du en nettside
En nettside er ofte den mest tydelige kanalen ut til folket for å vise frem din merkevare og informere om ditt produkt. Da er det viktig at siden representerer det dere leverer, og samsvarer med inntrykket folk har av deres merkevare.

Redaksjonens råd
Prosperas verktøykasse er laget for at det skal bli lettere for ideelle organisasjoner og sosiale entreprenører å jobbe strategisk for å oppnå sine mål. Redaksjonen som utviklet Prosperas 50 første verktøy ønsker lykke til med det strategiske arbeidet med sine egne beste råd for å starte opp sin egen samfunnsinnsats. Lykke til!

Slik gjennomfører du en workshop
En workshop innebærer å samle en gruppe mennesker for å finne nye løsninger på et problem eller skape felles forståelse for ulike deler av organisasjonens virksomhet.

Slik kan du ta med deg det beste fra Lean StartUp
Lean StartUp er en metode for å bygge en virksomhet smidig fra ide til marked. Med smidig mener vi å ►