Slik gjennomfører du en gap-analyse

En gap-analyse er et verktøy som undersøker avstanden mellom dagens og fremtidens situasjon.

Last ned gap-mal

Hensikt

Gap-analysen kan blant annet brukes som utgangspunkt for å utvikle en strategi for å nå de målene man har satt seg i fremtiden, ved å identifisere avstanden (gapet) mellom hvor man står i dag, og hvilke forventninger og mål man har for fremtiden.

Forarbeid

En gap-analyse trenger ingen spesielle forberedelser.

Slik gjør du det

Steg 1

Beskriv dagens situasjon:

  • Hva kjennetegner organisasjonen i dag?
  • Hvordan er ressurssituasjonen (både mtp. økonomi, kompetanse, materiell osv.)?
  • Hvilke resultater har organisasjonen oppnådd?
  • Annet?

Steg 2

Beskriv de forventningene og ønskene man har for fremtiden (på kort til mellomkort sikt):

  • Hvordan ønsker vi at organisasjonen skal fremstå i fremtiden?
  • Hvilke forventninger har vi til ressurssituasjonen?
  • Hva ønsker vi å ha oppnådd?
  • Annet?

Forventningene kan være både helt konkrete, tallfestede mål, eller beskrivelser av hva man ønsker for organisasjonen i fremtiden.

Steg 3

Identifiser konkrete grep, strategier eller tiltak for å tette gapet mellom nåsituasjonen og forventningene.

Dette kan gjøres på flere måter:

Eksempel