Om organisasjonen
Verdens helseorganisasjon (WHO) har identifisert overvekt og fedme som en av de mest alvorlige helsetruslene i vår tid, spesielt blant barn og unge. Overvekt og fedme påvirker barnas fysiske, sosiale og psykiske velvære, og derfor er det et viktig samfunnsproblem å adressere.
Folkelig er en sosial entreprenør og et ideelt aksjeselskap som utvikler og implementerer løsninger for lokalt og nasjonalt folkehelsearbeid. Gjennom aktivitetsprogrammene Smaksverkstedet og Matjungelen, jobber de for å gi barn og unge like muligheter til en helsefremmende oppvekst og en matglad fremtid.
Folkelig sin visjon er å redusere sosial ulikhet i helse og å fremme bærekraftige lokalsamfunn, mens misjonen deres er å utvikle, implementere og skalere nyskapende løsninger for folkehelsearbeidet. Folkelig bruker ofte mat som verktøy for å skape sosiale mestringsarenaer.
Organisasjonen består av 5 faste ansatte, fordelt på Oslokontor og Bergenskontor. Disse har fagbakgrunn fra folkehelsevitenskap, helsevitenskap, samfunnsernæring og helsepsykologi. I tillegg har Folkelig til enhver tid mellom 20-50 deltidsansatte instruktører, som oftest studenter, som holder ferie- og fritidskurs med Smaksverkstedet.
Folkelig har utfordringer med å etablere langsiktige avtaler med kommunen, og ønsker hjelp med strategisk kommunikasjon og spisse budskapet inn mot offentlig sektor. Inntekter kommer i dag fra en kombinasjon av tilskudd og salg av tjenester til offentlig sektor.
Prosperastiftelsen skal bistå med en salgs- og markedsstrategi med fokus på strategisk kommunikasjon.
Pro bono-prosjektet
Folkelig ønsker bistand til å synliggjøre for kommunene hva Folkelig kan bidra med og hvordan organisasjonen helt konkret kan bidra til å løse samfunnsutfordringer relatert til sosial ulikhet i helse. Målet er å skalere den sosiale effekten deres, både i bredde og dybde, ved å etablere flere og bedre samarbeid med kommuner og andre interessenter.
Organisasjonen trenger å spisse sitt budskap, kommunisere strategisk og sørge for felles problemforståelse, og tydeliggjøre hvordan Folkeligs løsninger kan bidra til langsiktige helsegevinster og positive effekter for samfunnet. Folkelig har en målsetning om at prosjektene går fra å være midlertidige prosjekter til varige løsninger. Dette krever god og bred forankring i kommunene, og Folkelig trenger innspill til hvordan de kan gjøre dette på en systematisk og effektiv måte.
Teamet skal:
Utvikle en salgs- og markedsstrategi som tydelig kommuniserer Folkeligs bidrag til folkehelse og samfunnsutvikling.
Identifisere og formulere relevante budskap for ulike interessenter, fra politiske beslutningstakere til kommunale forvaltere.
Lage en handlingsplan som beskriver hvordan Folkelig kan gå fram for å bygge langsiktige partnerskap med kommuner.
Prosjekt med fokus på







Kontaktperson for prosjektet

Annelene Herland Aase
Regionsansvarlig Vestland
92222026
annelene@prosperastiftelsen.no
Noe for deg?
Vi søker frivillige konsulenter som vil bidra med sin erfaring i prosjekter for ideelle organisasjoner.