Pro bono-støtte til helsefrivilligheten
I samarbeid med Stiftelsen Dam gir Prosperastifelsen bort kompetanse til deres medlemsorganisasjoner. Din organisasjon kan søke om å få låne et team av konsulenter i 3 måneder som hjelper dere med å skape mer verdi av et tidligere prosjekt.
Neste søknadsfrist
- 16. november 2025
- Søkerwebinar: 13. oktober kl 12-13
- For mer info: kontakt Anne Berit Aarvold på 47760082 eller anne.berit@prosperastiftelsen.no
Pro bono-prosjekter for medlemsorganisasjoner i Stiftelsen Dam
-
Bakgrunn og formål med utlysningen
Formålet med utlysningen er å øke verdien av gode prosjekter støttet av Stiftelsen Dam som fremmer levekår, fysisk og psykisk helse, mestring, livskvalitet eller sosial deltakelse. Dette skal skje gjennom å tilføre kompetanse som løser konkrete utfordringer og bygger kapasitet.
Vi vet at gode ideer går i dvale fordi organisasjonene ikke har midler eller kapasitet til videreføring. Gjennom samarbeid med Prosperastiftelsen vil Stiftelsen Dam bidra til at medlemsorganisasjonene får mulighet til å gjøre mer av det vi vet at fungerer, og at gode prosjekter kan leve videre og nå nye mål.
-
Hvem kan søke?
Programmet er åpent for medlemsorganisasjonene i Stiftelsen Dam.
Både lokal- og sentralledd kan søke. -
Hva kan man søke om/ikke søke om?
Organisasjonene kan søke om hjelp til utfordringer som faller innenfor områdene:
Søknaden må være relatert til et avsluttet prosjekt innenfor programmene helse, "gamle" helse eller utvikling.Organisasjonen kan ikke søke om støtte til tekniske prosjekter som innebærer stor grad av utvikling eller programmering
Mål
Beskrivelse
Mulig innhold i pro bono-prosjekt
Videreføring av prosjekt
Organisasjonen ønsker at et DAM-prosjekt som har gitt gode resultater skal leve videre som varige tiltak etter at prosjektperioden er avsluttet.
Strategi for finansiering, sponsorstrategi, etablering av samarbeid/partnerskap
Økt synlighet
Organisasjonen ønsker å markedsføre/spre noe det som er utarbeidet i DAM-prosjektet (kunnskap/metoder/film/podcast/nettresurs) slik at flere i målgruppen nås
Kommunikasjonsstrategi, spissing av budskap, innholdsproduksjon, kampanjer, digitalisering av ressurser
Innsalg til aktører
Hjelp til å “selge inn” et tiltak/ressurs/prosjekt til ulike aktører som kommuner, skoler, helsetjeneste
Salgspresentasjoner, hjelp til innsalg overfor kommuner og andre aktører
Politisk påvirkning
Hjelp til å nå gjennom politisk med budskap basert på funn/erfaringer fra DAM-prosjektet.
Strategi for politisk påvirking, interessentanalyser, kommunikasjonsstrategi
Flere brukere/frivillige
Organisasjonen ønsker flere frivillige til å gjennomføre tiltak og tilbud utviklet gjennom DAM-prosjektet. Organisasjonen ønsker at flere i målgruppen skal ta i bruk tilbudet/tjenesten.
Kartlegge bruker-/frivillighetsreise, strategi for rekruttering
Bedre pasient, frivillighets- eller brukeropplevelse
Organisasjonen ønsker en mer stabil stab av frivillige eller aktiviserer på en bedre måte. Eller den ønsker en bedre opplevelse for pasienten/brukerne av tilbudet.
Kartlegge pasient-/bruker-/frivillighetsreise med fokus på forbedring av kritiske interaksjonspunkter
Innovasjon, videreutvikling av prosjekt/tjenesteutvikling
Organisasjonen ønsker å tilpasse DAM-prosjektet til nye kontekster (andre byer, andre diagnoser, andre målgrupper, andre arenaer etc.)
Skaleringsstrategi, brukerinnsikt, tjenestedesign, markedsundersøkelse, juridiske vurderinger
Evaluering av prosjekt
Organisasjonen ønsker kunnskap og dokumentasjon på effekten av DAM-prosjektet, til bruk i kommunikasjon eller til videreutvikling av nye prosjekter.
Samfunnsregnskap, kvalitativ/kvantitiv datainnsamling
Utvikling av kurs og opplæringsressurser
Hjelp til å utvikle kurs/opplæring basert på kunnskap som er utviklet for likepersoner, pårørende, pasienter og andre målgrupper
Utvikling av kurs, håndbøker, onboarding-programmer, gamification, læringsdesign
-
Hvilke vurderingskriterier ligger til grunn?
Målet med søknadsbehandlingen er å velge de søknadene der Prosperastiftelsen kan bidra med størst verdi. Alle søknader vurderes etter formelle kriterier der alle må være oppfylt for å motta et prosjekt samt vurderingskriterier som brukes for å prioritere mellom søknader.
Formelle kriterier
Søknaden beskriver et konkret problemområde/forslag til prosjekt som kan gjennomføres innenfor rammene av et pro bono-prosjekt på 3 måneder
Prosjektet ønskes gjennomført et sted Prosperastiftelsen har ressurser til å gjennomføre prosjekter (store og mellomstore norske byer, samt mindre dersom prosjektet gjennomføres digitalt)
Prosjektet er ikke knyttet til kommersielle interesser
Vurderingskriterier
- Soliditet – Kvaliteten på de foreslåtte aktivitetene og metodene. I hvilken grad det foreslåtte arbeidet er ambisiøst og nytenkende.
- Virkning – Potensiell virkning og nytteverdi av det foreslåtte prosjektet. Formidling og deling av resultater og utnyttelsen av dem.
- Gjennomføring – Kvaliteten på prosjektets organisering, styring og ressursbruk (inkludert kompetansen til prosjektleder og prosjektgruppe).
- Stiftelsen Dams prioriteringer
I hvilken grad prosjektet oppfyller satsningsområdene til Stiftelsen Dam. I dette programmet er disse (Frivillighet, Brukermedvirkning, Søkerorganisasjonens rolle i prosjektet)
Etiske vurderinger inngår som en sentral del i vurderingen av alle kriteriene.
-
Hvordan skjer søknadsbehandling?
Forarbeid
Prosperastiftelsen inviterer medlemsorganisasjonene til digitalt søkermøte i god tid før søknadsfrist. Webinar ca. 1 time med info om å søke.
Etter søkermøtet mulighet til å booket 1:1-møte med Prosperastiftelsen for å sparre vedr søknad
Infopakke og søknadsskjema sendes ut til alle medlemsorganisasjoner
Søknadsbehandling
Administrativ behandling: søknader som faller utenfor formellere kriterier siles ut
Kvalitetssikring: ved behov innhentes kompletterende informasjon gjennom telefonsamtale eller e-post som legges ved søknaden
Vurdering: søknandene vurderes og scores av fagutvalgsmedlemmer ihht Siftelsen Dams instruks for søknadsbehandling
Utvelgelse: søknadene med høyest score innvilges, dersom flere søknader vurderes som like gode gjøres prioriteringer utfra ønske om en variert portefølje (fagormåde, geografi, type organisasjon etc)
Tilbakemelding: Alle søkere får en enkel tilbakemelding
-
Hvem skal vurdere søknadene?
Administrativ behandling av søknandene gjøres av to ansatte i Prosperastiftelsens administrasjon.
Andre vurdering gjøres av to av Siftelsens Dams fagutvalgsmedlemmer.