Om organisasjonen
Norsk Førstehjelpsråd (NFR) ble etablert i 1976, og er et ideelt samarbeidsorgan og en paraply for frivillige organisasjoner, stiftelser, offentlige, og private virksomheter. Som paraplyorganisasjon for 28 medlemsorganisasjoner med en samlet medlemsmasse på 2,2 millioner mennesker, har NFR et viktig ansvar for å koordinere og tilrettelegge for samarbeid, utvikling og erfaringsutveksling, slik at medlemmene står sterkere sammen og når bredere ut med sitt førstehjelpsarbeid.
NFR forvalter retningslinjer for førstehjelp, kvalitetssikrer kurs og utdanner instruktører i Norge. Formålet er å øke kunnskapen om førstehjelp i befolkningen, for å redusere død og konsekvenser ved sykdom eller skade. Førstehjelp redder liv.
Våren 2024 mottok NFR et prosjekt fra Prosperastiftelsen hvor teamet kartla kommunikasjonen og samarbeidet med medlemsorganisasjonen. NFR fikk anbefalinger om å tydeliggjøre sitt formål og mandat, samt segmentere medlemsorganisasjonene for å oppnå mer målrettet kommunikasjon.
Pro bono-prosjektet
NFR har som mål å posisjonere seg som en sentral aktør for førstehjelpsopplæringen i Norge, både gjennom medlemsorganisasjonene og som politisk rådgiver med offentlig tillit. De trenger å bygge et sterkt og samlet lag med sine medlemmer, samtidig som posisjonen i møte med eksterne aktører må styrkes. Til dette er det behov for økte inntekter. Det er imidlertid viktig at NFR ikke tar inntekter fra egne medlemsorganisasjoner. Derfor er NFR opptatt av å tilegne seg god kunnskap om hvordan ulike finansieringsstrategier påvirker medlemmene. De ønsker ikke å stå i veien for eller ta muligheter fra egne medlemsorganisasjoner.
NFR trenger en langsiktig finansieringsmodell for å kunne lykkes med disse målene og ønsker bistand på alternative finansieringsmodeller, eksempelvis medlemskontigent, næringslivssamarbeid og lignende.
Teamet skal i tett samarbeid med NFR
Kartlegge ulike måter å finansiere paraplyorganisasjoner i ideell sektor, som medlemskontigenter, samarbeid med næringsliv og andre organisasjoner. Hva er fordelene og ulempene?
Basert på punkt 1, fasilitere en workshop for paraplyorganisasjoner* hvor innsikt deles og det legges til rette for kunnskaps- og erfaringsutveksling rundt finansieringsmodeller. Et viktig aspekt er også hvordan disse kan utvikles videre.
Avsjekk med noen av medlemsorganisasjonene til NFR om deres holdning til de ulike finansieringsmodellene. Hvordan stiller de seg til en medlemskontigent?
Sammenstille innsikten, for så å foreslå en finansieringsmodell.
*Prosperastiftelsen vil klargjøre respondentene før prosjektoppstart.
Ønsket kompetanse
- Prosjektledelse og fasilitering
- Økonomi/Forretningsutvikling
- Innsiktsarbeid
- Strategi
- Politisk erfaring
Prosjekt med fokus på




Kontaktperson for prosjektet

Espen Syse Houge
Prosjektkoordinator
92 86 19 70
espen@prosperastiftelsen.no
Prosjektdetaljer
- Arbeidssted Oslo
- Oppstart Oppstart i august, 3 mnd. varighet.
- Omfang Tidsbegrenset 3 måneders innsats. Våre prosjekter holdes alltid innenfor avtalt tid og omfang, maksimalt 60 timer over tre måneder.
Slik gjennomfører du en workshop
En workshop innebærer å samle en gruppe mennesker for å finne nye løsninger på et problem eller skape felles forståelse for ulike deler av organisasjonens virksomhet.