Om organisasjonen

Husker du ungdomsårene da du var usikker og utfordringer ofte føltes umulige å løse? Mange unge mangler trygge møteplasser, og 1 av 4 ungdommer holder problemene de opplever for seg selv. Ved å komme til en trygg møteplass hvor man kan være seg selv, kan man bygge sterke ungdommer og forebygge fremtidige utfordringer.

Ungdom og Fritid skaper åpne møteplasser for ungdom, som er brukerstyrt, gratis og åpen for alle. De er en paraplyorganisasjon for ungdomsklubber som er kommunalt forankret. Gjennom sine 700 medlemsklubber, 2500 frivillige og 100.000 deltagende ungdom har Ungdom og Fritid ansvar for å bistå fritidsklubbene med støtte, kompetanse og finansielle midler. Nå skal Ungdom og Fritid vokse og trenger innsikt for å skape vekst uten å redusere kvalitet. Prosperastiftelsen skal bistå Ungdom og Fritid med kartlegging av deres medlemsreise.

Prosjektet gjøres i samarbeid med:

Pro bono-prosjektet

Ungdom og Fritid skal bygge et nytt kunnskap- og kvalitetssystem, og trenger innsikt i medlemsreisen for å bygge systemet på riktig måte. De ønsker å vite hvordan de skal bruke sine ressurser fremover for å skape mest mulig verdi for klubbene, de frivillige og ikke minst for ungdommene. Teamet skal ved å bruke design thinking-metodikk:

  1. Kartlegg behov og ønsker hos medlemsklubbene gjennom tidligere og nye undersøkelser

  2. Lag en fremstilling av medlemsreisen ved å identifisere de 4-7 viktigste interaksjonspunktene, samt smertepunkter (utfordringer), og interaksjoner som i dag fungerer godt

  3. Lag en handlingsplan som viser hvor det er mest verdifullt å iverksette forbedringstiltak, slik at Ungdom og Fritid kan gjøre medlemsreisen bedre og ivareta sin økende medlemsmasse. Synliggjør tiltak som kan gjøres på kort og lang sikt, innenfor tilgjengelig kapasitet i foreningen.

Prosjekt med fokus på

Utrydde fattigdom
God helse og livskvalitet
Bærekraftige byer og lokalsamfunn

Kontaktperson for prosjektet

Martha Sofi Dragsund Kristoffersen

Administrasjonsleder
97 95 90 13
martha@prosperastiftelsen.no



Relevant verktøy:

Slik mestrer du tjenestedesign

Tjenestedesignmetodikk setter brukeren og menneskenes opplevelse i sentrum og ser løsningene fra deres perspektiv. Forståelse for brukerne og deres behov gir gode tjenester.​

Noe for deg?

Vi søker frivillige konsulenter som vil bidra med sin erfaring i prosjekter for ideelle organisasjoner.

Vi søker deg som har høyere utdannelse og 3 års erfaring innen det fagfeltet du ønsker å donere kompetanse.