Hensikt
Brukersentrert
Ved å bruke en tjenestedesigntilnærming til tjenesteutvikling vil du ha brukerne/kundene i fokus og designe gode løsninger som dekker deres faktiske behov. Motsatsen kan være at man utvikler tjenester på bakgrunn av hva man tror brukerne/kundene vil ha. Dette kan føre til store og potensielt dyre investeringer i noe som ikke møter brukernes/kundenes behov.
Tverrfaglig
Arbeidsformen i tjenestedesign er basert på involvering, samskaping og tverrfaglighet. Tjenestedesignerne fasiliterer en prosess og bruker verktøy der flere fagdisipliner og perspektiver samarbeider for å utvikle nye løsninger.
Helhetlig
I tjenestedesign ser man helhetlig på løsningene slik de oppleves gjennom både fysiske og digitale kontaktpunkter. Slik kartlegger man de reelle behovene brukerne har og finner de beste løsningene, på tvers av intern organisering og ansvarsområder.
Slik gjør du det
Vi har i denne oversikten over fremgangsmåte for tjenesteutvikling skissert hvordan du kan gå frem for å utvikle tjenester. Vi har lenket til konkrete verktøy du kan bruke. I en tjenestedesigprosess er det viktig å jobbe iterativt. Det betyr at vi går frem og tilbake mellom stegene etterhvert som vi lærer og får erfaringer.
Innsikt
Vi starter med å åpne opp prosessen med å hente inn informasjon. Her handler det om å finne nye ting og samle ting vi vet.
Nå setter vi brukerne i fokus! Du kan:
- Gjøre research: hva finnes av innsikt, artikler, liknende tjenester
- Finne brukerne
- Gjøre brukerintervjuer
Problemstilling
Vi konkretiserer. Vi ønsker å snevre inn mot problemstillingene. Du kan:
- Finne brukernes sammenfallende behov med en behovsanalyse
- Lage problemstillinger og forslag til videre prioriteringer
- Synliggjøre behov gjennom dagens kundereise
Idéutvikling
I idéfasen åpner vi opp på nytt og forsøker å strekke tankene våre og tenke stort. Nå skal vi finne løsninger på problemstillingene fra forrige fase. Du kan:
- Gjennomføre ideworkshops med teamet og brukere
- Identifisere gevinster
- Videreutvikle ideer
- Utvikle en fremtidsrettet kundereise
- Lage personas
Prototyping
Nå lukker vi prosessen igjen for å konkretisere og nærme oss en løsning. Du kan:
- Velge ideen dere går videre med
- Utforme prototyper/MVP
Testing
Det er viktig å teste lite. Tester du lite feiler du lite. Og du lærer masse. Ideen skal ikke være perfekt, og det du tester skal heller ikke være perfekt. Du kan:
- Utarbeide en overordnet test/pilotplan eller bruke testkort for å teste MVPen/prototypen
- Teste!
Eksempel på en iterativ prosess:
Vi henter innsikt om brukerne og analyserer/finner deres behov for deretter å jobbe med å utvikle gode ideer som løser behovene .
Vi ser at vi trenger litt mer informasjon om noen behov og går tilbake til innsikten for å hente ut dette eller snakker med noen flere brukere. Deretter kan vi lage en prototype som vi tester.
På bakgrunn av testfunnene går vi tilbake og gjør justeringer før vi igjen tester. Deretter kan vi velge å rulle ut løsningen på en liten gruppe brukere, eller bare en liten del av løsningen før vi jobber videre med resten.
Takk til Gjensidigestiftelsen for støtte til å utvikle verktøy for frivillig sektor til gratis viderebruk.
Vil du….?
Vil du bidra med din kompetanse til å løse samfunnsproblemer?