Om organisasjonen
Ferske Scener er Nord-Norges eldste, aktive scenekunstkompani og har vært i kontinuerlig drift i 21 år. I løpet av denne tiden har kompaniet flere ganger mottatt nasjonal anerkjennelse og oppmerksomhet. Fra 2005 til 2015 har Ferske Scener spilt for rundt 40 000 publikummere, inkludert mange barn og unge gjennom Den kulturelle skolesekken.
I de siste årene har kompaniet utviklet sitt kunstneriske uttrykk i en annen retning, og de nyeste produksjonene har fått stor oppmerksomhet og hatt høye besøkstall. Spesielt serieprosjektet "Blodklubb" har fått strålende omtale både fra kritikere og publikum, og er nå et viktig flaggskip for Ferske Scener. I de kommende årene har de mål om å utvikle nye forestillingskonsepter som kan ta over flaggskipstatusen til «Blodklubb».
Ferske Scener har nylig avsluttet en strategiprosess, og har en overordnet ambisjon om innen utgangen av 2027 å være en selvfølgelig del av samtalen om scenekunst i nord - lokalt, regionalt og nasjonalt. Et sentralt mål for publikumsopplevelsen er at “publikum skal gå fra forestillingen og tenke videre”.
I 2024 mottok Ferske Scener flerårig støtte fra Norsk Kulturråd for perioden 2024–2027. Dette gir et bærekraftig økonomisk fundament for den kommende treårsperioden, og det er ønskelig å benytte denne muligheten til å løfte virksomheten på områder kompaniet tidligere ikke har hatt ressurser til å fokusere på.
Pro bono-prosjektet
Kompaniet består i dag av fem ansatte: en daglig leder i 100 % stilling, som også fungerer som kreativ produsent for produksjonene, tre kunstneriske ledere med 20 % faste stillinger hver, som i tillegg mottar lønn fra produksjonsbudsjettene, samt en nylig ansatt markeds- og salgsmedarbeider i 25 % stilling.
Ferske Scener ønsker seg et betydelig synlighetsløft, slik at kompaniet kan nå ut til et bredere og mer variert publikum.
Pro bono-teamet skal, i tett samarbeid med nøkkelpersoner hos Fersk Scener, gjennomføre følgende:
Kartlegge dagens kommunikasjonsarbeid hos Ferske Scener.
Utvikle en strategi for markedskommunikasjon - inkl mål, spissformulerte kjernebudskap og kanalvalg overfor de ulike målgruppene.
Utforme en enkel 1-årig handlingsplan med tiltak, verktøy, maler og retningslinjer som organisasjonen selv kan implementere og iverksette i sosiale medier, på egne kommunikasjonsflater mv.
Utforme dokumentasjon/læringsdokument for å skape innsikt og læring om markedsføringsarbeid internt hos Ferske Scener.
Ønsket kompetanse
- Prosjektleder
- Markedsføring
- Kommunikasjon
- Strategi
- SoMe
- Prosjektmentor
Prosjekt med fokus på



Kontaktperson for prosjektet

Odd Einar Bjørkli Larsen
Regionsansvarlig Nord-Norge
91 61 96 96
odd.einar@prosperastiftelsen.no
Prosjektdetaljer
- Arbeidssted Tromsø
- Oppstart Oppstart i mars, 3 mnd. varighet.
- Omfang Tidsbegrenset 3 måneders innsats. Våre prosjekter holdes alltid innenfor avtalt tid og omfang, maksimalt 60 timer over tre måneder.
Fortell din historie
Si meg hvem du er! Mange veldedige organisasjoner lykkes dårlig med å skaffe finansiering. Ofte er årsaken at de ikke har et unikt og tydelig budskap. Les mer nedenfor.