Søkemotoroptimalisering er å legge til rette så Google (eller andre søkemotorer) finner din side, ditt produkt eller tjeneste.

1.  Finn ut hvilke organiske nøkkelord: ord og fraser som folk ofte søker etter når de er interessert i lignende organisasjoner eller prosjekter som din egen. Dette vil øke sjansene for å bli funnet i søkemotorer.

  • F.eks finnes det statistikk på hvilke ord folk søker mest på knyttet til det organisasjonen driver med. Tenk gjennom hvilke begreper folk kan bruke når de søker etter «deg».​(Folk forenkler og søker gjerne i entall)​
    ​Google trends er fin for å velge mellom begreper. ​
  • Eks: Dersom det er flere som søker etter skeiv enn homofil enn for 5 år siden sammenlignet med homofil, må du bruke dette ordet mer.
  • Følg med på utviklingen på forskjellige relevante søkeord for din organisasjon over tid

2.  Optimalisere nettsidestrukturen: Formålet med nettsiden er å ha en oppdatert plattform hvor dere kan finne nyttig informasjon. Nettsiden skal tydelig gjenspeile organisasjonens profil. På nettsiden skal det være enkelt for alle målgrupper å finne riktig og relevant informasjon.

  • Bygg en brukervennlig og søkemotorvennlig nettsidestruktur. Dette inkluderer riktig bruk av overskrifter (h1, h2, h3, osv.), opprettholde en god navigasjonsstruktur og sikre at sidene laster raskt.
  • Hvis noen Googler “frivillig” er det ønskelig at man som frivillig organisasjon skal dukke opp. For at dette skal skje må hele nettsiden optimaliseres. Det vil hjelpe lite å kun optimalisere én side, da Google gjør en gjennomgang av hele nettsiden din. Med det sagt er det ikke så mye som må gjøres for å se forbedring.
  • Å redusere og konkretisere antall landingssider vil være effektivt. I tillegg bør neste prioritet være å skrive meta-beskrivelser for alle landingssidene. Dette legger dere inn på de forskjellige sidene i Wordpress. En meta-beskrivelse er på maks 160 tegn og forteller leseren hva man finner på denne siden. Teksten burde også inneholde en form for call to action. Husk at her er det viktig å skrive informasjon som er nyttig for leserne, og det er ikke nødvendigvis det samme som er viktig for den enkelte organisasjon. 
  • Har man ikke lagt inn en meta beskrivelse henter Google automatisk ut den første informasjonen på siden. Eks:

Homestart
  • Pass på at det ikke er tekniske feil. Unødig kode er uheldig. Å redusere og konkretisere antall landingssider vil være effektivt. I tillegg bør neste prioritet være å skrive meta-beskrivelser for alle landingssidene. Dette legger dere inn på de forskjellige sidene i Wordpress. En meta-beskrivelse er på maks 160 tegn og forteller leseren hva man finner på denne siden.
  • Teksten burde også inneholde en form for "call to action". Husk at her er det viktig å skrive informasjon som er nyttig for leserne.

3.  Hold deg selv under oppsikt: Google deg selv 

  • Det er viktig å ha kontroll på sin egen informasjon i Google. Legger man ikke inn informasjon selv, vil Google automatisk hente ut informasjon fra forskjellige kilder. Det er da snakk om informasjonen til høyre i bildet. Her burde for eksempel bildet byttes ut og legge til relevant informasjon. Gå til google.com/business/ og logg inn med tilknyttet konto for å styre informasjonen din.
Google deg selv

4.  Lenketekster er superviktige

  • En lenke er en «stemme på» innhold og lenketeksten forteller Google hva som finnes der. Bruk gode lenketekster – ikke minst internt til deg selv. Internlenking er undervurdert ! Se <lønnsstatistikken> her.. Ikke IKKE IKKE bruk <her> og <se>, da blir det kluss i Google.

5.  Bruk relevante meta tags:

  • Optimaliser meta-title og meta-description for hver side på nettsiden i ditt publiseringsverktøy. Disse kan være korte beskrivelser som vises i søkeresultatene og bør være informative, engasjerende og inkludere nøkkelord.
  • Husk at Meta-description ofte vil bli snippeten i søkeresultatet (godt salgstekst som kan få folk til å klikke seg inn).
  • Viktig å legge inn alt-tekst på bilder (for synshemmede, Universell utforming er viktigere og viktigere…)​ Ikke alltid Google bruker den, men fra annet egnet innhold, bra med en god snippet. 130-155 tegn. I publiseringsverktøyet kan du legge inn meta x|

6.  Betalt søk

  • Når man har søkemotoroptimalisert nettsidene kan det vært lurt å sette av en del av budsjettet til “betalt plassering” i Google.
  • Se eksempel fra søk på Røde Kors. Her er det det øverste treffet som er betalt (markert med “annonse”), mens treff nummer to er organisk. Her har de betalt for synlig på eget navn for å sikre sin posisjon. Dette anbefales.
  • Det kan også være effektivt å betale for annonsering på søkeord som “frivillig” i en periode hvor det er søkelys på å rekruttere nye frivillige.
Betalt annonsering Røde kors

7.  Bygg et solid nettverk:

  • Samarbeid med andre organisasjoner, bloggere og influencere som kan lenke til organisasjonens nettside. Dette vil øke organisk trafikk og søkemotorrangering.

8.  Bruk sosiale medier:

  • Del relevant innhold på sosiale medieplattformer og prøv å skape engasjement og deling blant følgere. Dette kan øke synligheten og lenkebyggingen til organisasjonen, og dermed forbedre søkemotorrangeringen.

9.  Øk brukernes opplevelse; hastighet og husk mobil!:

  • Fokuser på å skape en god brukeropplevelse på nettsiden din, inkludert riktig formatering av innhold, mobilvennlighet og optimalisering av nettsidehastighet. Dette vil bidra til å forbedre søkemotorrangeringen og holde besøkende lenger på nettsiden.

10.  Analyser og optimaliser:

  • Bruk verktøy som Google Analytics for å spore trafikkinformasjon og forstå hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Dette kan hjelpe organisasjonen med å finjustere SEO-strategien og få bedre resultater over tid.
  • Det er viktig å merke seg at søkemotoroptimalisering er en langvarig strategi som krever tålmodighet og kontinuerlig innsats. Det finnes også mange andre metoder og teknikker som kan brukes avhengig av organisasjonens mål og målgruppen.
  • Du kommer langt med å sjekke i SØK,.. Men bruk alltid Chrome Inkognitovindu/private window i Edge/Firefox, for å få objektive resultater når du vil sjekke plassering til søkeordet i SØK

Takk til Gjensidigestiftelsen for støtte til å utvikle verktøy for frivillig sektor til gratis viderebruk.

Vil du….?

Vil du bidra med din kompetanse til å løse samfunnsproblemer?

Du må ha høyere utdannelse og minimum 3 års erfaring innen det fagfeltet du ønsker å donere kompetanse.