Hensikt
Gap-analysen kan blant annet brukes som utgangspunkt for å utvikle en strategi for å nå de målene man har satt seg i fremtiden, ved å identifisere avstanden (gapet) mellom hvor man står i dag, og hvilke forventninger og mål man har for fremtiden.
Forarbeid
En gap-analyse trenger ingen spesielle forberedelser.
Slik gjør du det
Steg 1
Beskriv dagens situasjon:
- Hva kjennetegner organisasjonen i dag?
- Hvordan er ressurssituasjonen (både mtp. økonomi, kompetanse, materiell osv.)?
- Hvilke resultater har organisasjonen oppnådd?
- Annet?
Steg 2
Beskriv de forventningene og ønskene man har for fremtiden (på kort til mellomkort sikt):
- Hvordan ønsker vi at organisasjonen skal fremstå i fremtiden?
- Hvilke forventninger har vi til ressurssituasjonen?
- Hva ønsker vi å ha oppnådd?
- Annet?
Forventningene kan være både helt konkrete, tallfestede mål, eller beskrivelser av hva man ønsker for organisasjonen i fremtiden.
Steg 3
Identifiser konkrete grep, strategier eller tiltak for å tette gapet mellom nåsituasjonen og forventningene.
Dette kan gjøres på flere måter:
- gjennomføre en SWOT-analyse
- snakke med ulike interessentgrupper
- workshop med interne aktører i organisasjonen
Eksempel
Takk til Gjensidigestiftelsen for støtte til å utvikle verktøy for frivillig sektor til gratis viderebruk.
Vil du….?
Vil du bidra med din kompetanse til å løse samfunnsproblemer?