Overlevelsesguide -> Spre budskapet

Oppsummering

  1. Lag en strategi og en plan. Det er ikke nok å bare opprette en profil og poste tilfeldige ting. Du bør ha en klar visjon om hva du vil oppnå med din sosiale media tilstedeværelse, hvilke mål du har, hvem du vil nå ut til og hvordan du vil måle din suksess.

  2. Velg de riktige kanalene for målgruppen din. Det finnes mange sosiale media plattformer, men ikke alle passer like godt for alle typer organisasjoner og formål. Undersøk hvor din målgruppe befinner seg, hva slags innhold de foretrekker og hvordan de kommuniserer.

  3. Produser kvalitetsinnhold som er relevant, interessant og engasjerende. Du bør tilpasse ditt innhold til hver kanal, og bruke ulike formater som tekst, bilder, video, lyd, etc. Du bør også variere ditt innhold mellom informasjon, inspirasjon, underholdning og oppfordring til handling (CTA: Call-to-action).

  4. Bygg relasjoner og dialog gjennom å være aktiv og interaktiv. Du bør poste regelmessig, men ikke for ofte, for å holde din målgruppe interessert og oppdatert. Skap engasjement. Du bør også svare på kommentarer, spørsmål og tilbakemeldinger fra ditt publikum, og delta i relevante samtaler og diskusjoner. Dette vil bygge tillit, lojalitet og relasjoner.

  5. Evaluer og juster. Du bør følge med på hvordan ditt innhold presterer på de ulike kanalene, og bruke analytiske verktøy for å få innsikt i din målgruppes atferd, preferanser og behov. Du bør også teste ut ulike typer innhold, tidspunkter, frekvenser, etc., og se hva som fungerer best. Basert på dette, bør du justere din strategi og plan etter hvert som du lærer mer.

Lag en strategi

Lag en strategi og en plan for din tilstedeværelse i sosiale medier. Det er ikke nok å bare opprette en konto og poste tilfeldige meldinger. Ideelle organisasjoner bør ha en klar visjon om hva de vil oppnå med sin kommunikasjon i sosiale medier, hvem de vil nå ut til, hva slags innhold de vil produsere og dele, og hvordan de vil måle sin effektivitet. En god strategi bør også inkludere en kalender for når og hvor ofte man skal poste. Det kan også være fornuftig å ha en plan for hvordan man skal håndtere eventuelle negative tilbakemeldinger eller situasjoner.

  • En klar definisjon av målgruppen, budskapet og formålet med kommunikasjonen.

  • En analyse av hvilke sosiale kanaler som passer best til å nå målgruppen og formidle budskapet.

  • En plan for innholdsproduksjon, distribusjon og interaksjon med følgerne på de ulike kanalene.

  • En måte å måle effekten og resultatene av kommunikasjonen på de sosiale kanalene.

  • En evaluering og justering av strategien basert på tilbakemeldinger og data.

Et par tips til strategisk bruk i praksis:

  • Ha en ukentlig kommunikasjonsplan for hver kanal, som sier noe om:
    - Hvor ofte du skal poste
    - Hvilket tidspunkt det skal postes
    For at dette ikke skal bli for omfattende, kan det være lurt å gjøre denne mest mulig generisk. F.eks. hva slags type innhold (gladsak, kampsak, aktuelle saker) som skal deles på hvilke dager.

  • Ref. punktet over; faste spalter gir kontinuitet for både dere, og følgerne. Det gjør det også litt enklere å være kreativ og lage innhold og bilder.. Eksempelvis "tirsdagstipset", "kunnskapsmandag", "fredagsfakta" eller "oppskrift-onsdag". osv.

Valg av kanal

Velg de riktige kanalene for din målgruppe og ditt budskap. Det finnes mange ulike sosiale media plattformer, noen av de mest brukte er:

  • Facebook

  • Instagram

  • LinkedIn

  • X/Twitter

  • YouTube

  • TikTok

Hver av dem har sine egne styrker, svakheter og demografiske profiler. Ideelle organisasjoner bør undersøke hvilke kanaler som passer best for deres formål, og tilpasse sitt innhold til hver plattform.

Å sette seg litt inn i hvordan algoritmene i de ulike plattformene fungerer, er alfa omega for å sikre at man "gjør det riktig" og dermed oppnår nok synlighet og engasjement på innleggene man har brukt tid på å produsere.

Eksempel:

LinkedIn: algoritmen nedprioriteter å spre innlegg med mange linker som linker til innhold utenfor LinkedIn. LinkedIn ønsker å holde deg inne på LinkedIn lengst mulig. Alt som dirigerer leseren ut av LinkedIn "straffes".

Tidspunkt er viktig for engasjement. Når er målgruppen din mest aktiv? Det er da du bør poste. På LinkedIn er det mest aktivitet om morgenen, mens på Instagram er det gjerne om morgenen på vei til jobb, på ettermiddagen på vei hjem fra jobb eller fra 20-21. Bruk gjerne forhåndsinnstilling til å planlegge innlegg.

Innhold

Skap engasjerende og relevant innhold for din målgruppe. Det er viktig å fange oppmerksomheten og interessen til de som følger deg på sosiale media, slik at de blir motivert til å støtte din sak, dele ditt innhold eller delta i dine aktiviteter. For å gjøre dette, bør ideelle organisasjoner lage innhold som er informativt, inspirerende, underholdende eller kanskje også provoserende, avhengig av hva som passer best for deres budskap og tone. Innholdet bør også være variert og inkludere ulike formater, som tekst, bilder, videoer, lyd eller live-streaming.

Ideelle organisasjoner har ofte et viktig budskap å formidle til sine målgrupper, men det kan være utfordrende å vite hvilket innhold som passer best på de ulike sosiale kanalene. Noen tips til hvordan man kan tilpasse innholdet etter kanalens egenskaper og publikums forventninger er:

  • Facebook er en allsidig kanal som kan brukes til å dele både tekst, bilder, videoer og lenker. Det er viktig å ha en tydelig profil og tone på Facebook, og å engasjere følgerne med spørsmål, avstemninger, konkurranser eller live-sendinger. Innholdet bør være relevant, informativt og inspirerende, og gjerne vise frem organisasjonens arbeid og resultater.

  • Instagram er en visuell kanal som krever høy kvalitet på bildene og videoene man deler. Det er også en god idé å bruke hashtags, stories og reels for å nå ut til flere potensielle følgere. Innholdet bør være estetisk, kreativt og personlig, og gjerne vise frem organisasjonens verdier, historier og mennesker.

  • LinkedIn er en profesjonell kanal som kan brukes til å bygge nettverk, rekruttere frivillige eller samarbeidspartnere, eller dele faglig kunnskap. Det er viktig å ha en seriøs og troverdig profil på LinkedIn, og å dele innhold som viser organisasjonens kompetanse, erfaringer og mål. Innholdet bør være formelt, saklig og informativt, og gjerne inneholde tall, statistikk eller rapporter.

  • X/Twitter er en rask og kortfattet kanal som egner seg godt til å dele nyheter, meninger, fakta eller tips. Det er viktig å være aktiv og oppdatert på X/Twitter, og å delta i relevante samtaler og debatter. Innholdet bør være kort, tydelig og engasjerende, og gjerne bruke emojis, GIFs eller sitater for å skape oppmerksomhet.

En call to action (CTA) er en oppfordring til handling som du bruker i din kommunikasjon for å få mottakeren til å gjøre noe bestemt. For ideelle organisasjoner på sosiale medier kanaler, er det viktig å ha gode CTAer som engasjerer publikum og inspirerer dem til å støtte din sak. Noen eksempler på gode CTAer for ideelle organisasjoner er:

  • Doner nå for å hjelpe oss med å redde liv

  • Bli medlem i dag og få tilgang til eksklusive fordeler

  • Skriv under på vårt opprop og vis at du bryr deg

  • Del denne videoen med dine venner og spre budskapet

  • Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert

Bygg relasjoner og dialog

Bygg relasjoner og dialog med ditt publikum. Sosiale media er ikke enveiskommunikasjon, men en mulighet til å skape en fellesskapsfølelse og et tillitsforhold mellom ideelle organisasjoner og deres støttespillere. For å gjøre dette, bør ideelle organisasjoner være aktive og responsive på sine kanaler, svare på spørsmål og kommentarer, takke for bidrag og tilbakemeldinger, invitere til deltakelse og samarbeid, og anerkjenne suksesser og utfordringer. Ideelle organisasjoner bør også være transparente og ærlige om sin virksomhet, sine resultater og sine behov.

For å skape engasjement; vær en flittig takker - og tagger. Bruk enhver anledning til å løfte frem og skryte av andre, gjerne hvor du tagger vedkommende. Dette får ofte god respons, og øker sjansene for deling = økt eksponering.

For å øke din rekkevidde, bør du prøve å lage innhold som er attraktivt og relevant for din målgruppe, og som oppfordrer dem til å dele det med sine nettverk. Du bør også bruke passende nøkkelord og emneknagger som gjør det lettere for potensielle følgere å finne ditt innhold. Emneknagger er ord eller uttrykk som starter med et #-tegn, og som brukes til å kategorisere eller merke innhold på sosiale media. For eksempel kan du bruke emneknagger som #klimaendringer, #fredsarbeid eller #frivillig for å vise hva ditt innhold handler om, og for å nå ut til brukere som er interessert i disse temaene. Du bør velge emneknagger som er relevante for din organisasjon og ditt budskap, men også populære nok til å bli sett av mange brukere.

For å finne populære emneknagger, kan du bruke ulike verktøy eller plattformer som viser deg hvilke emneknagger som er mest brukt eller trender på ulike plattformer eller perioder. Eksempler på verktøy for å søke etter emneknagger relatert til ditt tema eller din sektor, og se hvor ofte de blir brukt, hvem som bruker dem og hva slags innhold de knyttes til.:

  • Hashtagify

  • RiteTag

  • Keyhole

Du kan også se på hva andre ideelle organisasjoner, influensere eller medier som har lignende mål eller budskap som deg bruker av emneknagger, og prøve å knytte ditt innhold til dem hvis det er mulig.

Du bør ikke bruke for mange emneknagger i ett innlegg, da det kan fremstå som spam eller være forvirrende. Du bør heller ikke bruke emneknagger som er upassende eller misvisende for ditt innhold, da det kan skade din troverdighet eller omdømme. Hvis det er rom for det kan organisasjonen også vurdere å bruke betalte annonser eller sponsede innlegg for å nå ut til et større publikum som ellers ikke ville se ditt innhold.

Det er også lurt å samarbeide med andre ideelle organisasjoner, influensere eller medier som har lignende mål eller budskap som deg, og som kan hjelpe deg med å spre ditt innhold til sinederes følgere.

Evaluering

Evaluer og optimaliser din sosiale media praksis. Det er viktig å følge med på hvordan din sosiale media kommunikasjon fungerer i forhold til dine mål og strategier, slik at du kan lære av dine erfaringer og gjøre nødvendige justeringer. For å gjøre dette, bør ideelle organisasjoner bruke ulike verktøy og metoder for å samle inn data og analyser om sin sosiale media aktivitet, som antall følgere, visninger, likes, delinger, klikk, konverteringer eller donasjoner. Ideelle organisasjoner bør også sammenligne seg med andre lignende organisasjoner eller konkurrenter, samt følge med på trender og utviklinger i sosiale media landskapet.

For å måle effektiviteten av din sosiale media kommunikasjon, bør du definere noen konkrete mål eller indikatorer som reflekterer din visjon og strategi. For eksempel kan du måle hvor mange mennesker du når ut til med ditt budskap (rekkevidde), hvor mange som engasjerer seg med ditt innhold (interaksjon), hvor mange som utfører en ønsket handling (konvertering) eller hvor mange som gir et økonomisk bidrag (donasjon). Du bør også velge noen verktøy eller plattformer som kan hjelpe deg med å samle inn og analysere disse dataene, noen eksempler på indikatorer er:

  • Rekkevidde: Antall unike brukere som ser ditt innhold på en gitt plattform eller periode. Dette kan måles ved hjelp av verktøy som Facebook Insights, Twitter Analytics eller Google Analytics.

  • Interaksjon: Antall ganger brukere reagerer på ditt innhold, for eksempel ved å like, kommentere, dele, retweete eller klikke på en lenke. Dette kan også måles ved hjelp av verktøy som Facebook Insights, Twitter Analytics eller Google Analytics.

  • Konvertering: Antall ganger brukere utfører en spesifikk handling som du ønsker at de skal gjøre, for eksempel å registrere seg for et nyhetsbrev, melde seg på et arrangement, laste ned en rapport eller donere penger. Dette kan måles ved hjelp av verktøy som Google Analytics, Facebook Pixel eller andre sporingssystemer.

  • Donasjon: Antall ganger brukere gir et økonomisk bidrag til din organisasjon eller ditt formål, enten via en direkte lenke, en innsamlingskampanje eller en annen metode.

Du bør regelmessig sjekke og evaluere disse dataene, og se om du oppnår dine mål eller om du trenger å gjøre noen endringer i din sosiale media praksis.

Du kan hente inspirasjon fra andre ideelle organisasjon som benytter SoMe effektivt

Et eksempel på en ideell organisasjon som bruker sosiale medier effektivt er Røde Kors. Røde Kors har profiler på flere plattformer som Facebook, Instagram, X/Twitter, YouTube og LinkedIn, hvor de deler informasjon om deres arbeid, kampanjer, nyheter og historier fra feltet. De bruker også sosiale media til å rekruttere frivillige, mobilisere donorer og øke bevisstheten om humanitære kriser. De har en tydelig stemme og et visuelt uttrykk som gjenspeiler deres verdier og formål. De engasjerer seg også med sitt publikum ved å svare på spørsmål, takke for støtten og invitere til dialog. Løvemammaene er også dyktige i sosiale medier, blant annet Facebook og SnapChat, de deler historier, samler inn midler og kommuniserer med sine medlemmer.

Takk til Sparebankstiftelsen DNB for støtte til å utvikle gratis verktøy for ideelle organisasjoner

Vil du….?

Vil du bidra med din kompetanse til å løse samfunnsproblemer?

Du må ha høyere utdannelse og minimum 3 års erfaring innen det fagfeltet du ønsker å donere kompetanse.