Hensikt
SWOT står for strenghts, weakness, opportunities og threats.
Analysen kan brukes i mange sammenhenger, kanskje særlig i forkant av strategiarbeid.
Ved å bruke denne fremgangsmåten ,får man kartlagt hva organisasjonen allerede er god på, hva man må jobbe videre med, og hvilke eksterne faktorer man må planlegge etter.
Forarbeid
En SWOT-analyse trenger ingen spesielle forberedelser. Du kan laste ned en mal til fri bruk over.
Beskrivelse av verktøy
![SWOT skjema lite 1 1024x517 1](https://prosperastiftelsen.no/images/_wideimagenocrop/2060/SWOT-skjema_lite-1-1024x517-1.webp)
Når du skal identifisere styrker og svakheter, er dette gjerne en analyse av interne forhold, for eksempel:
- hva er vi gode på?
- hva fungerer ikke så godt?
- hvordan er ressurssituasjonen (både mtp. økonomi og kompetanse)?
Analysen av muligheter og utfordringer baserer seg på eksterne elementer. Dette kan være punkter som:
- finnes det tilgjengelig teknologi som kan forenkle eller vanskeliggjøre vårt arbeid?
- finnes det et marked for vårt produkt?
- er det kulturelle forhold som påvirker organisasjonen, våre kunder eller konkurrenter?
- Hvordan ser konkurrent-situasjonen ut?
- Hvor enkelt er det å kopiere det vi gjør?
Eller aktører:
- finnes det konkurrenter? Hvem er de?
- hvem er potensielle samarbeidspartnere?
- finnes det mulige sponsorer?
- hvordan er leverandørsituasjonen?
- hvem er mottakerne?
- hvor stor er kundegruppen?
Eksempel på SWOT-analyse
Denne analysen er gjort av en organisasjon som jobber med helse, trening og livsstil. Organisasjonen har eksistert i mange år, men ønsker nå å utvikle en kommunikasjonsstrategi for videreutvikle seg og nå nye målgrupper.
![SWOT skjema 2 lite 1 1024x510 2](https://prosperastiftelsen.no/images/_wideimagenocrop/2071/SWOT-skjema-2_lite-1-1024x510-2.webp)
Takk til Gjensidigestiftelsen for støtte til å utvikle verktøy for frivillig sektor til gratis viderebruk.
Vil du….?
Vil du bidra med din kompetanse til å løse samfunnsproblemer?