Hensikt
Det finnes ulike workshop som dekker ulike behov. Du kan bruke en workshop til å samle teamet ditt rundt utvikling av organisasjonens merkevare eller identitet, til å utvikle forretningsstrategi, organisasjonsutvikling eller for å få et bedre innblikk i målgruppen din. Du kan også bruke en workshop til å utvikle nye tjenester eller produkter. Her vil du finne ulike oppskrifter som dekker ulike behov.
Forarbeid
Før du organiserer en workshop er det lurt å tenke på:
- Hvilken utfordring ønsker du å løse
- Hvilken type workshop som best løser utfordringen
- Hvem som bør delta (hvem er berørt av problemstillingen, hvilke deltakere kan muliggjøre de beste svarene?)
Til workshop trenger du:
- Post-it-lapper
- Gode tusjer - da tvinger du deltakerne til å skrive kun én ting per post-it
- Store flip-overs kan være nyttig
- Penn og papir til deltakerne om noen har behov for å skrive egne notater
- Noe å ta tiden med
- Evt. en fin spilleliste med musikk som kan brukes under individuelle tenke- eller idégenereringsøvelser
En workshop bør ha en fasilitator som leder deltakerne gjennom prosessen. Fasilitatoren styrer samtalen og driver gruppen fremover i sitt arbeid.
I tillegg kan man ha en dedikert person som dokumenterer arbeidet - har kontroll på tiden, noterer og tar bilder underveis.
Beskrivelse av verktøy
En workshop er en veldig spisset og konsentrert øvelse og består av mange deltakere - gjerne fra fire til 12 eller opp til 30 personer dersom det er designet slik.
Når man starter en workshop er det viktig å:
- Introdusere fasilitator (og den som dokumenterer)
- Gå gjennom tidsramme og målet for workshopen
- Ha en introduksjonsrunde med alle deltakerne
- Introdusere noen enkle regler for workshopen, f.eks.:
- Legg bort PC og mobil
- Ingen ideer er dumme
- Kun én idé per lapp
- Kvantitet er bedre enn kvalitet (workshop er eksplorerende
- Etablere en parkeringsplass
En stort ark, gjerne en flip-over som klistres på veggen. Tanker, ideer og forslag som fremmes under workshopen som ikke hører hjemme innunder dagens tema skrives opp på en post-it som henges her. Det gjør det enklere for fasilitator å hjelpe gruppen med å holde fokus. Fasilitator kan bryte inn, før gruppen roter seg bort i diskusjoner og si: “ Dette er en god idé, men den hører innunder et annet tema - vi skal ikke glemme den, vi dokumenterer den på parkeringsplassen, og så flytter vi nå fokus tilbake til…”
Ulike typer workshops
Slik lager du personas i en workshop
Slik gjennomfører du en Lightning Decision Jam
Slik gjennomfører du en brand sprint
Slik lager du BarCamp
Slik utvikler du en merkevare
Tips og råd
- Husk å være åpen for alles ideer. I denne fasen er det ingen forslag som er dumme.
- Ta vare på de gule lappene (eller ta bilde av dem), slik at man kan gå tilbake til disse ved en senere anledning.
- Inviter gjerne deltakere med ulik bakgrunn og erfaring. Dette vil gi god bredde i forslagene og man kan lære av hverandre underveis.
Takk til Gjensidigestiftelsen for støtte til å utvikle verktøy for frivillig sektor til gratis viderebruk.
Vil du….?
Vil du bidra med din kompetanse til å løse samfunnsproblemer?