Veileder for skolegårdsprosjekter
Prosperastiftelsen har laget en veileder med tips til hvordan å lykkes med prosjekter som har som mål å skape gode arenaer for lek og aktivitet på skolen.
Veileder for evaluering i ideell sektor
Ideelle organisasjoner jobber for å løse samfunnsutfordringer med ulike innfallsvinkler. Denne evaluerings-veilederen gir konkrete verktøy for å utvikle evalueringspraksisen.
Veikart: hvordan skape ungdomsjobber
Mange ideelle organisasjoner tilbyr lønnede deltidsjobber til ungdom. Prospera har kartlagt hva ideelle organisasjoner kan gjøre for økt jobbskaping for unge.
Kokebok: Bærekraft for ideelle organisasjoner
Veilederen er rettet mot ideelle organisasjoner som vil lykkes med bærekraftsarbeid, og setter fokus på enkle tiltak hvor ideelle organisasjoner kan gjøre en forskjell.
Veileder for flere seniorer til frivillig arbeid
I denne veilederen har vi satt fokus på hvordan dere kan lykkes med å rekruttere seniorer til frivillig innsats, samt hvordan frivillige motiveres til å fortsette over lang tid.
Skriv en god søknad
Å skrive søknader er tidkrevende, men avgjørende for å sikre finansiering av din organisasjon. Vi har her samlet noen tips til hvordan skrive en god søknad:
Tre spennende måter å bruke no-coding løsninger til å gjøre IT-jobben selv
Ser du etter måter å gjøre ting enklere og smartere på? Med moderne løsninger kan du lage gode IT-løsninger for din frivillige organisasjon selv uten å kunne kode.
Slik ivaretar du datasikkerhet i din organisasjon
Datasikkerhet er kritisk for alle organisasjoner, inkludert ideelle og frivillige grupper. Denne artikkelen gir praktiske tips for hvordan man kan ivareta og forbedre datasikkerheten.
Slik kan du bruke prosjektstyrings-verktøy til å organisere arbeidet bedre
Stadig flere bruker verktøy på internett for å skape mer verdi med mindre innsats. Her finner du en oversikt over de mest populære, og en kort forklaring på hvordan du kan bruke dem.
Rapportering
Bidragsytere forventer rapporter, både underveis og etter avsluttet prosjekt. En god rapport kan være første steg til nye midler, mens manglende rapportering kan føre til avslag neste gang.
Slik kan du bruke AI effektivt i din organisasjon
AI er det nye buzzordet. Men hva kan det gjøre for deg og din organisasjon?
Slik kan du bruke e-post effektivt i din organisasjon
Få tips til hvordan du kan maksimere bruken av e-post ved å forbedre intern og ekstern kommunikasjon, øke produktiviteten og administrere prosjekter på en smidig måte.
Slik jobber du med en faktormodell
Faktormodell er en modell for prising av utleie av personell, som sikrer at du tjener penger på utleid personell.
Slik lager man en styringspyramide
Styringspyramiden er et verktøy som brukes for å oppsummere og visuelt fremlegge en bedrift sin strategi. Til sammen vil de fem feltene oppsummere en bedrift sin strategi.
Slik finner du innovative løsninger med HKV
Ved å bruke en kreativ tilnærming kalt “Hvordan Kan Vi”, er det enkelt å omformulere temaer og utsagn slik at du lettere kan finne innovative løsninger på problemstillinger og utfordringer.
Slik segmenterer du og hvorfor
Å segmentere er å dele inn ditt marked, altså de menneskene du skal nå med din tjeneste eller tilbud, i grupper med like kjennetegn og behov.
Slik tas gode beslutninger i en organisasjon
Go/No go-analyse hjelper organisasjoner med å ta gode beslutninger som skaper verdi for organisasjonen.
Slik tar du med deg det beste fra Lean StartUp
Lean StartUp er en metode for å bygge en virksomhet smidig fra ide til marked. Med smidig så mener vi å jobbe raskt med konkrete, små tiltak, som gjør at vi hele tiden kan Iære og justere.
Slik lager du en intervjuguide
Intervjuguide er en plan over hvilke spørsmål som skal stilles i et intervju. En intervjuguide gir god struktur på intervjuet, og sikrer at du får data som svarer på problemstillingen.
Slik lager du Personas
Personas er en fiktiv beskrivelse av en typisk kunde i din målgruppe. For å skape en god tjeneste, er det viktig å ha detaljert kjennskap til de som skal benytte tjenesten/produktet ditt.
Slik brukes grunnleggende produktutviklings - prinsipper
I denne artikkelen gjennomgår vi grunnleggende produktutviklingsverktøy for å komme på en ide, og hvordan videreutvikle denne til et produkt. Produktutvikling er en kontinuerlig prosess.
Slik gjennomfører du en enkel brukertest
Brukertesting hjelper deg å finne ut hva kundene dine egentlig tenker om en tjeneste, et produkt, en kampanje eller liknende. Målet er å gjøre tjenester og produkter enklere å bruke.
Slik gjennomfører du en enkel digital brukertest
Vi gjennomfører en brukertesting for å finne ut hva kundene dine egentlig tenker om en tjeneste eller et produkt. Det kan for eksempel være en nettside, en app eller et påmeldingsskjema.
Slik mestrer du tjenestedesign
Tjenestedesignmetodikk setter brukeren og menneskenes opplevelse i sentrum og ser løsningene fra deres perspektiv. Forståelse for brukerne og deres behov gir gode tjenester.
Slik analyserer du om dine inntekter og kostnader er i balanse
Break-even analyse brukes til å beregne når inntektene er tilstrekkelige til å dekke kostnadene. Verktøyet kan brukes for hele virksomheten eller på et prosjekt eller arrangement.
Slik vurderer du skatteplikt og merverdiavgift
«Vurdering av skatteplikt og merverdiavgift» er et verktøy som forklarer skatt og merverdiavgift.
Slik lager du stiftelsesdokument
«Stiftelsesdokument» er et juridisk dokument som benyttes som avtale mellom parter og opp mot offentlige registre, banker, etc. for å oppnå rettigheter og plikter for enheten.
Slik gjennomfører du en brand sprint
En brand sprint er en metode for å definere identiteten til en organisasjon, et merke eller tjeneste.
Slik lager du en merkevareplattform
En merkevareplattform er en enkel og strukturert fremstilling av virksomhetens identitet som viser hvordan virksomheten fremstår for omverdenen.
Slik lager du personas i en workshop
Denne workshopmetoden hjelper deg å utvikle personas, slik at du kan få bedre forståelse for målgruppen eller brukerne dine.
Slik jobber du med partner/ sponsorstrategi
Partnerstrategi er et verktøy som hjelper deg i arbeidet med å få på plass en eller flere partnere/sponsorer. Artikkelen omhandler hvem, hva, hvorfor, og hvordan du kan gå frem.
Slik lager du BarCamp
BarCamp er en metodikk for å skape raskere utviklingsfart i organisasjoner og en tro på at innovasjonskraft ligger i en organisasjons bredde, ikke på toppen.
Slik setter du SMARTe mål for din virksomhet
Når visjon og misjon for virksomheten er definert, er det viktig å formulere noen gode mål. En metode som ofte brukes for å sette gode mål er SMART.
Slik evalueres effekten av et prosjekt
Det å evaluere et prosjekt, handler om å få en tilbakemelding på et gjennomført prosjekt. Det er en måte å vise hva man oppnådde med prosjektet, hva man har lært seg underveis.
Slik lager man et Business Case
Et Business Case gir bedriften en detaljert oversikt over alle kostnader, inntekter, og utgifter knyttet til et prosjekt.
Slik bestemmer du organisasjonsform
Det er viktig å velge en organisasjonsform som bygger opp under det du vil oppnå. Her finner du en oversikt over ulike alternativer og rettigheter og plikter som følger ved dem.
Slik skaper du nye muligheter med LHM
LHM-metoden står for Ledetråder, Hypoteser og Muligheter, og er en strukturert prosess som kan hjelpe deg med å skape innovasjon.
Slik blir man god på søkemotor-optimalisering
Bruk tekst og velg ut nøkkelord for å gjøre organisasjonen synlig og søkbar
Slik bruker du sosiale medier effektivt
• Kommuniser og del informasjon • Led kunder og potensielle kunder til nettsted • Bygg relasjoner de frivillige imellom, for å informere om det som skjer.
Slik ivaretar du personvern
Bygg tillit hos dine medlemmer og støttespillere og oppfyll lovpålagte krav, gjennom å sikre dine data og respektere individets personvern
Hvordan skaffe penger
Å skaffe finansering er en forutsetning for at organisasjonen skal overleve. Les våre tips her:
Spre budskapet
Sosiale medier er viktige verktøy for ideelle organisasjoner som ønsker å spre sitt budskap. For å utnytte disse kanalene, er det fornuftig med noen grunnprinsipper. Les mer nedenfor.
Fortell din historie
Si meg hvem du er! Mange veldedige organisasjoner lykkes dårlig med å skaffe finansiering. Ofte er årsaken at de ikke har et unikt og tydelig budskap. Les mer nedenfor.
Overlevelsesguide for ideelle organisasjoner
Det er krevende for ideelle organisasjoner å skaffe penger til alle oppgaver som skal løses. Å lykkes med en bærekraftig økonomi krever mer enn å skrive søknader om finansiering.
Slik lager du et årshjul
Et årshjul er et nyttig planleggingsverktøy som gir oversikt over viktige frister/mål/milepæler dere måtte ha gjennom året.
Slik lager man visjon, misjon og verdier
Visjon, misjon og verdier er fundamentet en virksomhet bygges på. Et godt fundament er viktig for at organisasjonen er enige om formål og langsiktige mål, så alle trekker i samme retning.
Slik lager du en interessentanalyse
Interessenter er personer, grupper eller organisasjoner som kan påvirke, vil bli påvirket av, eller oppfatter at de vil bli påvirket av prosjektets gjennomføring eller resultater.
Slik lager du vedtekter
Vedtekter er en form for avtale om hvordan organisasjonen skal drives. Når du skal registrere et selskap skal vedtekter være med som vedlegg.
Slik planlegger du ditt markeds- og salgsarbeid
En salgstrakt er en systematisk, iverksatt plan for å identifisere – tiltrekke – engasjere – samhandle – ivareta kunder.
Slik bruker du tiden mer effektivt med Lean
Lean er en metode som handler om å optimalisere prosesser gjennom kontinuerlig forbedring. Lean-tankesettet kan hjelpe organisasjoner med å bruke mer tid på det som skaper verdi.
Slik skapes kapasitet med kompetansebasert frivillighet
Ved kompetansebasert frivillighet gir personer sin tid og fagkompetanse gratis til gode formål. Du bør tenke strategisk på hvordan din organisasjon kan bygge kapasitet ved hjelp av pro bono.
Slik får du flere frivillige
Frivillige organisasjoner kan bruke dette verktøyet til å øke rekruttering og beholde frivillige gjennom å øke kvaliteten på den frivillige opplevelsen.
Slik gjennomfører du en gap-analyse
En gap-analyse er et verktøy som undersøker avstanden mellom dagens og fremtidens situasjon.
Slik gjennomfører du en SWOT-analyse
En SWOT-analyse er en metode for å identifisere en organisasjons styrker og svakheter, samt muligheter og utfordringer i markedet.
Slik gjennomfører du en kundereise
Kundereisen er en kronologisk og visuell fremstilling av en kunde eller brukers opplevelse med et selskap, en konkret tjeneste eller et produkt (både fysiske og digitale) på tvers av kanaler
Slik lager du Business Model Canvas
Business Model Canvas er en mal for å utvikle nye eller eksisterende forretningsmodeller. Modellen er anbefalt av Innovasjon Norge og opprinnelig utviklet av Osterwalder & Pigneur (2010).
Slik utvikler du en merkevare
Det er flere måter å utvikle en merkevare på. Her er en alternativ tilnærming til Googles Brand Sprint, som et team fra Prosperastiftelsen brukte da de bisto i å utvikle merkevaren BUA.
Slik lager man en MVP
«Minimal Viable Product» (MVP) som på norsk kan oversettes til «minste brukbare produkt», er et virkemiddel som med tiden er blitt viktig i entreprenørvirksomheter og forretningsutvikling.
Slik lager du en salgspresentasjon
Selv om man ønsker å utvikle en ideell innsats, må man kunne selge for å lykkes. Ha derfor alltid med en god salgspresentasjon i møte med potensielle samarbeidspartnere.
Slik gjør du en behovsanalyse
Behovsanalysen avdekker viktige oppgaver, behov og utfordringer kunden din har innenfor et område du har kartlagt gjennom innsiktsarbeidet.
Slik gjennomfører du en Lightning Decision Jam
Denne workshopmetoden lar deg komme raskt i gang med å identifisere og definere utfordringer og komme fram til konkrete løsninger.
Slik lager du Value Proposition Canvas
Value Proposition Canvas hjelper deg til å forstå dine kunder, sette deres behov i fokus og sørge for at ditt produkt eller tjeneste gjør hverdagen til dine kunder enklere.
Slik sikrer du god ansvarsfordeling
En ansvarsmatrise hjelper med å tydeliggjøre hvem som har ansvar for de ulike oppgavene som utføres i en organisasjon. Verktøyet kan brukes av alle organisasjoner som ønsker mer effektiv samhandling og en tydelig ansvarsfordeling.
Slik finner du ideer til inntektskilder for virksomheten
Ideer til inntektskilder er en oversikt over ulike finansieringsmuligheter for en ideell virksomhet. Her kan man finne ideer til hvordan man skaffer inntekter til å finansiere virksomheten.
Slik lager du en nettside
En nettside er ofte den mest tydelige kanalen ut til folket for å vise frem din merkevare og informere om ditt produkt. Da er det viktig at siden representerer det dere leverer, og samsvarer med inntrykket folk har av deres merkevare.
Slik gjennomfører du en workshop
En workshop innebærer å samle en gruppe mennesker for å finne nye løsninger på et problem eller skape felles forståelse for ulike deler av organisasjonens virksomhet.
Slik kan du ta med deg det beste fra Lean StartUp
Lean StartUp er en metode for å bygge en virksomhet smidig fra ide til marked. Med smidig mener vi å jobbe raskt med konkrete, små tiltak, som gjør at vi hele tiden kan lære og justere.
Takk til Gjensidigestiftelsen for støtte til å utvikle verktøy for frivillig sektor til gratis viderebruk.